lördag 15 oktober 2022

Lånat från biblioteket













I onsdags var planen att hämta ut en reserverad bok på biblioteket, slutade med att jag gick därifrån med fem böcker! Händer varje gång jag är där.

Svartfågel - Frida Skybäck (Polaris)

Handling: En kall vintermorgon jagas en ung kvinna ut på isen på Vombsjön där hon går igenom och drunknar. Hon är nyinflyttad i skånska Harlösa och ingen verkar veta vem hon är eller varför hon kommit dit. Polisutredaren Fredrika Storm, som är uppvuxen i den lilla byn, tar sig an fallet tillsammans med sin nya kollega Henry Calment. Men utredningen blir komplicerad när det visar sig att flera av spåren leder till mörka hemligheter i Fredrikas egen familjehistoria. Vad har den drunknade kvinnan för koppling till Tobias Falk som lämnade byn tjugo år tidigare, och hur hänger fallet samman med Fredrikas mamma som försvann spårlöst samma sommar?

Lånade boken eftersom jag sett den överallt på Instagram. Tror inte det går en dag utan att den kommer upp i mitt flöde. Har den tillagd i min bokhylla på Storytel, men kan ta ganska lång tid innan jag tar mig för och lyssnar på böcker som är lite längre. Föredrar att läsa dem. 

Sillen och alla djuren - Anna Ehring (Bonnier Carlsen)

Handling: Tänk om det kan bli så som Sillen hör de vuxna prata om: att Hedda flyttar in i Olssons hus! Då blir Sillen och Hedda grannar. Bara en kohage skiljer dem åt.

Sedan uppropet i förskoleklass är de kompisar. Det var dagen då Hedda tappade en tand i soppan och Sillen knockades av en fotboll på rasten. Sillen måste genast göra allt han kan för att få Hedda att tycka om att bo på landet. Han vill visa henne allt! Särskilt alla djur som finns, för Hedda gillar djur!

Men allt går på tok. Djuren är för många och de surrar, bits, bajsar och liksom är för mycket! Flugor och bin, kor och sniglar - och farfars prilliga get Maggan!

Är väldigt förtjust i böckerna om Sillen, det här är nästa del i serien så självklart var jag tvungen att låna den. Har läst de två tidigare böckerna som e-bok så ska bli skoj att faktiskt få bläddra i den riktiga boken.

Ett oväntat arv - Sofia Ymén (Printz Publishing)

Handling: När Madeleines föräldrar omkommer i en bilolycka står hon plötsligt ansvarig för hela familjen Fors ägor: en hästgård som vandrat genom släkten i flera generationer. Visserligen delar hon arvet med sin bror Erik, men han är mer intresserad av ryttartävlingar runt om i Europa än att ta hand om gården.

I hovslagaren Henrik, en vän till familjen, finner Madeleine både stöd och en oväntad attraktion. Det finns bara ett problem: Henrik var den som körde föräldrarnas bil natten de krockade.

För att få hjälp med ruljangsen på gården bestämmer sig Madeleine för att skriva varsitt brev till sina tre bästa barndomsvänner tjejerna som precis som henne själv älskade hästar som barn men som idag lever helt andra liv. Kanske kan de enas igen, och samtidigt vända gårdens ekonomi. Men i familjen ruvar hemligheter som kommer att sätta käppar för Madeleines planer.

Det här var den bok som var reserverad på biblioteket. Lånar den för att den ska vara med i ett kommande 3 böcker 1 tema inlägg framöver. Vilket tema det är får ni vänta och se.

Vilken smash! - Joakim Persson (Idus Förlag)

Handling:

 - Du, visst har du spelat badminton tidigare? Tränat och så?

Det dröjer innan svaret kommer. De går en stund och solen lyser skönt.

- Ja. Jag har tränat i två år. Jag älskar det. Jag spelade mycket badminton i Sheffield.
- Sheffield, det är i England va? säger Nadir.
- Ja.
- Ska du börja spela igen?

En dag börjar en ny i Nadirs klass. Nadir inser snart att den nya eleven verkar både cool och rolig att umgås med, efter skoltid.

När är man egentligen kompis med någon? Och hur ska man våga vara sig själv till 100 % när spelreglerna är annorlunda i skolan och utanför den?

Brukar försöka hålla lite koll på vilka böcker som kommer ut på Idus Förlag och läsa dem eftersom det är det förlag som mina tre barnböcker är utgivna på. Den här boken har jag sett lite här och där både på Instagram och Facebook och blev sugen på att läsa den.

Tecken - Sofia Weiss (Lind & Co)

Handling: De sista veckorna i sexan blir inte alls som Moa tänkt. Vardagen - med skola, hästar och bästisen Niki - stannar upp när Moa drabbas av en hjärnskakning efter en märklig ridolycka och blir inlagd på sjukhus. Och mardrömmarna, de som har plågat henne varje natt sedan hon och mamma flyttade till den nya lägenheten, blir bara värre och värre. Snart börjar Moa se kusliga syner även när hon är vaken. Det verkar som om något eller någon som inte längre befinner sig i denna värld söker kontakt. Är det på riktigt eller håller hon på att bli galen? Händelserna tvingar Moa att börja gräva i en gammal hemlighet som visar sig vara mörkare än hon någonsin kunnat ana.

Började läsa den här som e-bok, blev fast och även lite skraj. Sen såg jag den på biblioteket och kände att jag ville läsa klart den som fysisk bok, glömmer liksom bort att läsa klart ibland när jag börjar med e-böcker. 

Inga kommentarer: