måndag 24 oktober 2022

3 böcker 1 tema: SKRÄCK

VECKANS TRIO:

3 böcker 1 tema: SKRÄCK

Med en vecka kvar till HALLOWEEN så blir veckans tema SKRÄCK och just idag har jag valt 3 böcker av samma författare, skräckmästaren Stephen King. Nu måste jag erkänna att jag tycker vissa av hans böcker är otroligt skumma och underliga, jag förstår mig helt enkelt inte på hur hans hjärna fungerar för att komma på vissa av sakerna han skriver. Med det sagt så är andra av hans böcker riktigt bra. I det har fallet har jag valt tre böcker som jag tycker ger en den där obehagliga känslan av skräck när man läser dem. Nu var det LÄNGESEN jag läste böckerna och har ingen recension på någon av dem, inte ens ett betyg. Men alla tre är bra, det är ett som är säkert!












Geralds lek - Stephen King (Natur och Kultur Pocket)

Handling: I sin stuga i Maine, en varm oktoberdag, förbereder sig Jessie och Gerald Burlingame för en lek – och de tänker inte spela canasta.

Men då handfängsel nummer två låser fast henne vid sängen vill inte Jessie vara med längre. Hon sparkar till Gerald, men resultatet blir oändligt mer dramatiskt än hon avsett. Det idylliskt belägna huset vid sjön har med ens blivit en isoleringscell, och ger för Jessie en ny och fasansfull innebörd åt ordet ensam. Medan mörkret tätnar i vrårna och skuggorna hotfullt börjar röra sig längs rummets väggar, utspelar sig ett drama som får skärselden att vid jämförelse framstå som något riktigt trivsamt.


Jurtjyrkogården - Stephen King (Legenda Pocket)

Handling: Läkaren Louis Creed flyttar med sin familj till den lilla staden Ludlow i Maine. Det nya huset är fantastiskt; naturen är underbar och grannarna vänliga. Men i utkanten av idyllen lurar farorna. Det är något mystiskt med den gamla djurkyrkogården där traktens barn begraver sina husdjur. Bortom den ligger också en annan begravningsplats - på marker där uråldriga förbannelser slumrar.

När familjens katt återuppstår efter att ha blivit överkörd förstår Louis att mäktiga krafter satts i rörelse. Till det yttre är katten densamma, men något är ändå kusligt annorlunda. En stor tragedi inträffar, och familjen får ångra att de kallat på de döda.


Cujo - Stephen King (Legenda Pocket)

Handling: Cujo, en sanktbernhardshund på nästan hundra kilo, är den bästa vän Brett Camber, tio år gammal, någonsin haft. En dag jagar Cujo ner en kanin i en håla i marken. I denna håla bor det rabiessmittade fladdermöss. Vad som sedan sker med Cujo och de stackare som råkar komma i hans närhet avslöjas i den här rysarromanen.



Inga kommentarer: