måndag 10 oktober 2022

3 böcker 1 tema: KATT på omslaget

VECKANS TRIO: 

3 böcker 1 tema: KATT på omslaget

Det är ganska roligt det här med att få ihop tre böcker på ett tema. De här böckerna är innehållsmässigt ganska olika och författarna är kanske inte direkt några man parar ihop som "lika" i första hand. Det är det som är så kul med att försöka få ihop tre böcker. I det här fallet är likheten att de alla har en KATT på omslaget.




Någon sorts frid - Camilla Grebe och Åsa Träff (Månpocket)

Efter att ha läst Älskaren från huvudkontoret så blev jag helt enkelt förälskad i Camilla Grebe. Hon är en sån författare där man liksom nästan vill vänta lite med att läsa när en ny bok kommer ut eftersom man inte vill att den ska ta slut innan man ens börjat med den. Någon sorts frid är inget undantag och jag är glad över att jag har kvar min recension sen jag läste boken 2017. 

Första delen i serien om Siri Bergman. Tror faktiskt jag har några olästa delar kvar i serien.

Handling: Siri är psykolog och psykoterapeut. På hennes praktik hänger man av sig kappan, tar några klunkar vatten och berättar om sina mörkaste hemligheter. Men även Siri bär på en smärta, och i skärgårdsstugan som skulle blivit hennes och hennes mans drömhem känner hon sig alltmer ensam och rädd.

Så hittas en av hennes patienter död i vattnet utanför hennes hus. Polisen finner ett självmordsbrev och Siris värld rasar samman. Är hon verkligen så dålig på sitt jobb? Eller finns det en annan förklaring? Hon börjar få en otäck, smygande känsla av att någon förföljer henne. Att
någon därute i mörkret utanför stugan vill henne illa.


Jag tyckte: Det är inte direkt någon glad och lycklig bok det här, men jag gillar verkligen känslan av mörker och en slags otäck stämning rakt igenom. Miljöbeskrivningen av ensamheten vid huvudpersonens hus och känslan av de olika personligheterna som besöker hennes praktik är skickligt beskriven och det känns inte som någonting man läser utan som att man kliver in i världen där boken utspelar sig.

Det är obehagligt och småläskigt, vem är det som smyger omkring där ute i mörkret? ÄR det ens någon som smyger omkring där ute?

När jag tror att jag räknat ut hur det hela ligger till så visar det sig att jag har fel, ändå hade jag en riktigt bra och psykologisk lösning på hela boken, men icke! En bra bok helt enkelt!

Betyg: 4 av 5 En riktigt bra bok!


Bokhandeln på Riverside Drive - Frida Skybäck (LB Förlag)

Den här boken köpte jag på loppis och läste ut den i april i år, så det var inte så längesen. Om jag inte minns helt fel är det första boken jag läser av författaren, men absolut inte den sista!

Handling: Charlotte är för ung för att vara änka, för ung för att ha förlorat den hon älskar. I sitt vilsna tillstånd tar hon en paus från sitt framgångsrika företag och söker ro på den skånska landsbygden. Men så får hon ett oväntat besked: Hon har ärvt ett hus i London av en moster hon knappt visste att hon hade. Och huset inrymmer en bokhandel.


Inställd på att sälja huset flyger Charlotte till England, där den konkursfärdiga Riverside Bookshop och den excentriska personalen verkar bortom all räddning. Men trots att Charlotte inte vet något om hur man driver en bokhandel växer snart en gemenskap fram med de motsträviga medarbetarna.
Samtidigt som Charlotte kämpar för att rädda verksamheten inser hon att det är något som inte riktigt stämmer. Varför har Charlotte aldrig fått träffa sin moster, och vad är det för mörk hemlighet som döljer sig i huset?
 
Jag tyckte: För det första var det lite svårt att sätta den här boken i ett fack när det gäller genre. Jag trodde att det var en feelgood, men det var det inte, för mig var det mer en relationsroman. 
 
Eftersom jag trodde att det här var en feelgood så blev jag först lite förvånad över hur mörk och jobbigt den faktiskt var att läsa. Handlingen kryper in under huden på en och ju mer man läser och inser hur allt hänger ihop desto mörkare och jobbigare blir det. Men samtidigt är det otroligt bra skrivet. Man känner med karaktärerna och kan inte sluta läsa. 
 
Tillbakablickarna till vad som hände och varför relationen var som den var mellan Charlottes mamma och moster ger boken ett slags djup som på ett sätt nästan är frustrerande. Varför gör man de val man gör fast man vet att det kommer att såra människor? Intressant att läsa om och man funderar lite över hur man själv hade gjort.
 
Sen är det verkligen ett gäng härliga karaktärer vi får följa i nutid. Alla har sina egna personligheter och saker som de går igenom i sina liv. Och så en bokaffär och en katt på det, det kan inte bli så mycket bättre.
 
Betyg: 4,5 av 5 Mellan En riktigt bra bok! och En helt perfekt bok!



En man som heter Ove - Fredrik Backman (Månpocket)


Har man missat Fredrik Backman och hans fantastiska böcker har man nog bott under en sten. Tyvärr har jag ingen recension kvar av den här boken, tror den försvann med min förra Instagram som blev hackad.


Handling: Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!


Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.


Betyg: Ganska säker på 5 av 5 En helt perfekt bok!

Inga kommentarer: