onsdag 12 oktober 2022

Jordkällaren - Karin Drangel Svanvik













Titel: Jordkällaren

Serie: Mord i Bohuslän Del: 1

Författare: Karin Drangel Svanvik 

Förlag: Lind & Co

Utgiven: 2022

Format: Ljudbok (Storytel)

Längd: 4 tim 30 min (Hastighet 1.75)

Uppläsare: Reine Brynolfsson 

Genre: Deckare

Därför läste jag boken: Ganska säker på att jag hittade den lite av en slump när jag var inne på Storytel och kikade runt på böcker. 

Handling: En ung kvinna hittas brutalt mördad på Tjörn. Kroppen bär spår av tortyr och mystiska skador i svalget. Den tidigare mordutredaren Claes Pousette kallas in som resurs och utreder fallet tillsammans med den något yviga och yngre kollegan Parisa. Tillsammans tar de upp jakten på gärningsmannen. Spåren leder dem till en pensionerad musiklärare i Rönnäng, satanister och dolda familjehemligheter. Ju mer Claes gräver efter svar, desto mer mystisk framstår gärningsmannen och snart inser Claes att sanningen är långt mörkare än han kunnat föreställa sig.

Jag tyckte: Det här är en helt ny bekantskap för mig. En spännande och lite smått obehaglig handling. Det är något med böcker som har med karaktärer som är lite äldre som jag tycker om. Och jag blev väldigt förtjust i relationen mellan pensionären och tjejen från hemtjänsten.

Det var lite småjobbigt innan man fick veta hur det hela slutade. Sådär spännande att man var tvungen att lyssna klart på boken fast det var mitt i natten.

Ser fram emot att läsa fler böcker i den här serien och följa karaktärerna och se hur de utvecklas. 

Betyg: 4 av 5 En riktigt bra bok!

Inga kommentarer: