tisdag 11 oktober 2022

Dolken från Tunis - Agatha Christie



Titel: Dolken från Tunis

Originaltitel: The Murder of Roger Ackroyd 

Serie: Hercule Poirot 

Författare: Agatha Christie

Översättning: Gudrun Ullman 

Förlag: Bookmark Förlag 

Utgiven: 2019 (Utgiven första gången 1926)

Format: Inbunden (Från min bokhylla)

Längd: 300 sidor 

Genre: Kriminalroman

Därför läste jag boken: Köpte den på bokrean 2021 så kändes som det var på tiden att läsa den. 

Handling: När en änka i byn King Abbot begår självmord börjar ryktena omedelbart florera. Det ena säger att hon mördat sin make, det andra att hon var utsatt för utpressning och det tredje att hon hade en affär med den rike Roger Ackroyd.

Redan dagen efter hennes död infaller nästa. Bakom den låsta dörren till sitt arbetsrum mördas Roger Ackroyd, efter att han fått ett brev som avslöjar vem det var som pressat änkan på pengar.


Hercule Poirot kallas in och läsaren hålls på halster om vem som begått dåden till dess att han ger oss den allra sista detaljen som hans små grå celler uppfattat.

Jag tyckte: Måste börja med att säga att jag inte är så förtjust i den svenska titeln på den här boken, en direkt översättning från originaltiteln hade varit bättre enligt mig.

Det är spännande och verkligen ett pussel som ska byggas ihop. Jag försöker verkligen hålla koll på allt som händer och de nya ledtrådarna man får. Har några som jag tycker verkar passa som den skyldige. 

Sen när vi får veta vem det är som ligger bakom allt så sitter jag nästan och gapar. Jag såg det verkligen inte komma och blev lite smått chockad över hur smart det faktiskt var. Inte en chans att jag hade kunnat lista ut det. Riktigt bra skrivet!

Betyg: 4 av 5 En riktigt bra bok!

Inga kommentarer: