tisdag 18 oktober 2022

Den glömda kokboken - Christoffer Holst


















Titel: Den glömda kokboken 

Serie: Mat, vin och nya chanser Del: 2

Författare: Christoffer Holst

Förlag: Lovereads

Utgiven: 2022

Format: Ljudbok (Storytel)

Längd: 5 tim (Hastighet 1.75)

Uppläsare: Anja Lundqvist 

Genre: Feelgood

Därför läste jag boken: Tyckte jättemycket om Solsken och parmesan (första boken i serien) och Christoffer Holst är en av mina favoritförfattare.

Handling:  Max Nyström är en hyllad restaurangkritiker, men ingen vet att han fått sparken från tidningen han jobbar på, och dessutom tvingats flytta in i sin mosters ateljé. Max nyfikenhet väcks när han hittar en gammal receptsamling i ateljéns bokhylla, skriven av hans egen mamma. Hon som försvann spårlöst för över trettio år sedan. 

I slutet av 80-talet lämnar unga Kicki Nyström Västervik för storstaden. Hon har fått jobb på bistron Lilla Champen, och njuter av att vara en del av storstadens vimmel. Men underbart är kort, och livet tar snart en oväntad vändning. Samtidigt som Max börjar söka efter sin försvunna mamma lär han känna servitrisen Olga. Tillsammans börjar de nysta i mysteriet, men vägen till sanningen blir både snårig och känslosam.

Jag tyckte: Jag måste börja med att säga att den här boken var mycket mörkare än jag hade förväntat mig. Men det betyder absolut inte att det är en dålig bok, den är riktigt bra! 

Boken tar upp viktiga saker som många nog tycker är jobbiga att prata om, sånt gillar jag. Böcker som berör och faktiskt kan hjälpa människor. 

Vi får följa olika relationer och se hur de utvecklas, arbetsrelationer, relationer mellan familjemedlemmar, kärlek och vänskap. En otroligt fin blandning, men som sagt också jobbig. 

Släng in en massa god mat och ett mysterium med en försvunnen mamma så har vi en spännande och samtidigt härlig bladvändare. 

Betyg: 4 av 5 En riktigt bra bok!

Inga kommentarer: