måndag 28 augusti 2017

Stanna - Flora Wiström


















Titel: Stanna

Författare: Flora Wiström

Förlag: Bonnier Carlsen

Ålder: Unga vuxna

Handling: Det är vinter i Stockholm när Ester ser honom för första gången. Han väljer en bok om Frida Kahlo och betalar utan att se Ester i ögonen. Utanför antikvariatet ligger snödrivorna som strandade valar och det är beckmörkt redan klockan tre. Ester vågar inte fråga om hans nummer, trots att bästa kompisen Hanins röst ekar i huvudet: go for it.
Det är tur att Ester har Hanin som tränger sig före i kön till klubbarna, klottrar "onanera mera" på husväggarna och trycker på skicka när Ester tvekar.

Jag tyckte: Åh vilken fin bok! Den griper tag om själen på mig och vill inte riktigt släppa taget ens när den är utläst. Den berör ett ämne (eller egentligen flera) som känns väldigt viktigt och tar upp saker som jag tror många människor kämpar med där ute i världen. Det är skrivet på ett sätt som gör att hela boken nästan känns som en dikt, fint, vackert och samtidigt jobbigt.

Det handlar om att hela tiden finnas till där för andra, men hur orkar man det när man själv också har det jobbigt och mår dåligt? Att vara dotter, syster, flickvän, bästa vän och samtidigt hinna med att ta hand om sig själv?

Stämningen man får av boken är ändå ganska lugn och avslappnande fast den tar upp ett så jobbigt ämne, jag tror det har att göra med språket och hur boken är uppbyggd med sina korta kapitel som är som små känslostormar. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara så ni förstår, ni får helt enkelt ta och läsa boken!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: