fredag 4 augusti 2017

Inland - Arne Dahl


















Titel: Inland

Serie: Sam Berger och Molly Blom: Del 2

Författare: Arne Dahl

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: När den forne detektiven Sam Berger slår upp ögonen har han ingen aning om var han befinner sig. Allt är vitt, en värld utan tecken. Men så står Molly Blom vid hans sida, och han inser att de två är på flykt undan en rättvisa som slutat vara rättvis.

I den hisnande uppföljaren till succén Utmarker får Sam och Molly ett oväntat uppdrag som rör ett obehagligt fall från det förflutna. Mördaren är sedan länge dömd och fängslad, men är han verkligen skyldig?


Jag tyckte: Precis som i första boken i serien om Sam Berger och Molly Blom, Utmarker, så är inte allt som man tror i den här boken. Det är invecklat och trådar till höger och vänster som man försöker få någon ordning på och helt plötsligt så kommer det en ny tråd som gör att man helt glömmer bort de tidigare. Det låter kanske komplicerat och krångligt, men det är skrivet på ett så skickligt sätt att det bara är bra, ren perfektion faktiskt! 

Själva handlingen är rå och hemsk och på vissa ställen funderar jag hur i hela världen författaren kommer på alla galenskaper han skriver om, men det är bra, riktigt bra! Karaktärerna, språket och miljön, allt växer ihop till den perfekta boken. Jag läste ut den på mindre än ett dygn och nu kan jag inte sluta att tänka på vad som kommer att hända med Sam och Molly i framtiden. Jag vill läsa mer, nu! 

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: