fredag 18 augusti 2017

Svart passion - Annika Banfield


















Titel: Svart passion

Serie: Dimmornas folk: Del 1

Författare: Annika Banfield

Förlag: Idus Förlag

Ålder: Unga vuxna

Handling: Mardrömmen startar i Göteborg för att sedan spridas över hela Sverige. Folk som försvinner spårlöst, oförklarliga blodspår, bestialiska mord. Och på Lisebergs julmarknad går 16-åriga Amanda in i Spökhuset Gasten för att aldrig mer komma ut. När ondskan flyttar in på Hvitfeldtska gymnasiet förändras Mathildas liv totalt. Vänskapen med klassens nörd Emil är märklig och oväntad. Egentligen drömmer hon om Matteo, skolans hetaste kille. Men Matteo bär på djupa hemligheter. Och Mathilda - som inte ens tror att vampyrer existerar - har ingen som helst aning om att hon är märkt av vampyrflocken sedan den dag hon föddes. Medan Dimmornas Folk förbereder det slutgiltiga övertagandet av Sverige, kastas Mathilda in i en värld av mörker och skräck. Och mitt i mörkret hittar hon kärleken. Den underbara - och omöjliga - kärleken. För hur älskar man en sefyr?

Jag tyckte: Jag hade väldigt blandade känslor när det gällde den här boken. Efter de första kapitlen så tänkte jag faktiskt sluta att det läsa den, det händer verkligen aldrig att jag inte läser ut en bok! Jag fick ingen känsla alls för själva boken. Jag älskar allt som har med vampyrer att göra så det kändes lite tråkigt att direkt få en så dålig känsla av boken. Men sen kom jag in i den lite mer och mot slutet så var det faktiskt riktigt spännande! Jag gillade själva handlingen och mycket av det som hände kändes nytt och spännande, medans andra saker var sånt man hade läst om många gånger tidigare. En liten mix av gammalt och nytt kan man säga. Men det var helt klart slutet av boken som höjde betyget.

Betyg: 3 av 5

1 kommentar:

Tyra B sa...

Den låter spännande... Vilken genre skulle du säga att den har? Fantasy? ��