onsdag 31 juli 2019

Mörkret - Ragnar Jónasson


















Titel: Mörkret

Originaltitel: Dimma (Island)

Serie: Hulda: Del 1

Författare: Ragnar Jónasson

Förlag: Modernista

Genre: Deckare

Utgiven: 2018

Därför läste jag boken: Bestämde mig för att läsa alla böcker nominerade till Årets bok 2019 och det här är en av de nominerade böckerna.

Handling: En ung kvinna hittas död på en enslig strand. Här sökte hon skydd. I stället fann hon sin grav i vågorna. En förhastad polisutredning bedömer händelsen som självmord.

Hulda Hermannsdóttir, kommissarie vid Reykjavikpolisen, tvingas till en tidig pension. Dessförinnan ges hon möjlighet att åta sig ett sista fall. Hon vet exakt vilket hon ska välja. Och vad hon finner är något avsevärt mycket värre än självmord. Ändå har hon svårt att få ut ens den mest elementära information i fallet. När Huldas egna kolleger försöker bromsa utredningen, finns till sist bara ett sätt kvar. För att avslöja sanningen riskerar hon sitt eget liv.


Jag tyckte: Jag gillade verkligen den lite mörka och dystra tonen i den här boken. Det är hela tiden lite småspännande med de nya ledtrådarna som dyker upp och tillbakablickar till saker som har hänt. Handlingen liksom drivs framåt och man har svårt att lägga ifrån sig boken. Även språket och de korta kapitlen gör att det blir lättläst.

Handlingen och karaktärerna är lite typiskt deckare. Någon som har dött, bevis som ska hittas, nån duktig polis och så nån mindre duktig polis. Men det gör absolut inte att det blir tråkigt. Det blir liksom en behaglig läsning fast att det inte är särskilt behagliga saker man läser om.

Sen så har vi slutet. Det här jävla (ursäkta språket!) slutet förstörde boken helt för mig. Jag satt där med en stängd bok när den tog slut och nästan gapade och kände mest bara en massa fula ord inom mig. Att ha det där slutet på första boken i en serie är antingen helt supersmart eller helt åt helvete. Vi får väl se när de kommande böckerna i serien kommer, förhoppningsvis så ändrar jag åsikt om det hela då och säger att det var helt otroligt smart. Just nu känns det i alla fall inte så.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer: