torsdag 25 juli 2019

Det som göms i snö - Carin Gerhardsen


















Titel: Det som göms i snö

Författare: Carin Gerhardsen

Förlag: Bookmark Förlag

Genre: Spänningsroman

Utgiven: 2018

Därför läste jag boken: Bestämde mig för att läsa alla böcker nominerade till Årets bok 2019 och det här är en av de nominerade böckerna.

Handling: Ett otroget kärlekspar sätter sig i bilen för att hitta en avskild mötesplats. En ung, vilsen kvinna får oväntat lift av en främling. En man kör för fort på de snötäckta vägarna. Alla inblandade har passerat samma ravin. Men bara en har kört någon av vägen, bara en har lämnat någon att dö. 

Från att inte ha känt till varandra knyts de samman av en eskalerande våldsspiral, och fastän ingen av dem känner till hela bilden är det ändå någon som vet tillräckligt för att berätta historien. 

Jag tyckte: Jag trodde verkligen att jag hade koll i början på allt som hände och vilken karaktär som råkade ut för vad, men icke. Jag vet inte hur många gånger jag insåg att jag var helt fel ute. Men så är det en del händelser och karaktärer att hålla reda på.

I den här boken var det faktiskt fler karaktärer än någonsin som jag inte tyckte om. Det har nog att göra med att deras personlighet och valen de gjorde inte alls är lik mig. Men samtidigt är det just det, deras val, som gör att den här berättelsen blir vad den är. Allt hänger ihop. Jag blir alltid lika imponerad av författare som får ihop såna här pusselböcker. Det måste ligga mycket tid bakom och det tackar jag för, jag älskar att läsa dem!

I slutändan så lyckas jag lista ut vem som är skyldig till allt. På ett sätt är det lite oväntat men ändå så perfekt! En riktigt bra bladvändare är det!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: