tisdag 6 augusti 2019

De dubbelt så bra - Bengt Ohlsson


















Titel: De dubbelt så bra

Författare: Bengt Ohlsson

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Genre: Roman

Utgiven: 2018

Därför läste jag boken: En av de nominerade böckerna till Årets bok 2019 och jag har bestämt mig för att försöka läsa alla nominerade böcker.

Handling: Tidigt 1900-tal. Två ynglingar växer upp på olika håll i Sverige. Arvid söker sig norrut med sin pappa för att arbeta i skogen. Ragnar drömmer om en karriär i det militära, och när finska inbördeskriget bryter ut rymmer han hemifrån och ansluter sig till den Svenska Brigaden för att besegra "de röda".

Någonstans på vägen flätas deras öden samman. Arvid tvingas lämna sitt arbete när fackföreningen utlyser blockad. Ragnar kommer hem från kriget och fryses ut på den ena arbetsplatsen efter den andra, eftersom han slagits på "fel" sida i Finland. 

Arvid och Ragnar blir strekjbrytare, i en tid när motsättningarna hårdnar, arbetslösheten stiger och nöden är stor. Berättelsen slutar i Ådalen, och skildrar ett stycke svensk historia från ett nytt och oväntat perspektiv.


Jag tyckte: När jag börjar läsa den här boken så går det ganska så segt. Jag bestämmer mig för att läsa ett kapitel om dagen, de är varken korta eller långa kapitel utan sisådär mittemellan, för att inte boken ska bli liggande utan att bli läst alls. Och faktiskt så funkar det bra. Eftersom jag läser så är det egentligen inte så jättemycket som händer, men ändå så blir jag fångad och vill veta vad berättelsen leder fram till.

Det mest intressanta och det som gör att jag fortsätter att läsa boken är relationen mellan Arvid och Ragnar. När deras vägar möts så är det som om boken får sig ett litet lyft. Man vill veta vad som händer och hur den utvecklas under bokens gång. Jag skulle visserligen vilja veta mer om vad som hände mellan del 1 och del 2 av boken.

Boken är bra skriven och fast att det egentligen inte så händer så jättemycket så är det ändå någonting som fångar en och gör att man vill fortsätta läsa. Kriget är fruktansvärt att läsa om, den delen av boken är mest bara obehaglig. Visserligen brukar jag tycka om att läsa om mord och blod, men det här lämnade bara obehag i kroppen. Det visar väl egentligen bara att författaren har gjort ett bra jobb i sitt skrivande, för krig är inget som ska lämna annat än obehag. Scenerna och det som händer kan nog ingen riktigt förstå som inte har varit med om det själv.

När jag slår ihop boken efter sista sidan så är det vissa saker som jag kände att jag inte riktigt fick svar på. Jag vill veta mer. Vara med om mer tillsammans med karaktärerna. Skriver inte ut exakt vad här för att inte förstöra för er andra som inte har läst boken än. Men ändå är jag glad över att jag har läst den här boken.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer: