tisdag 16 juli 2019

Zero betyder noll (som i nolla) - Malin Lundgren


















Titel: Zero betyder noll (som i nolla)

Författare: Malin Lundgren

Förlag: Idus Förlag

Ålder: 9-12 år

Handling: Penny är en tjej som gärna håller sig för sig själv. Det är inte för att hon är mobbad, det är hon inte. Hon har kompisar. Men ibland funderar hon, kanske lite för mycket, på vad de menar med sina blickar och konstiga kommentarer. Så är det Edith. Tjejen i parallellklassen. Hon som hela skolan vet är mobbad. Måste hon alltid dyka upp överallt där Penny är? Och hur kommer det sig att hon passar så fruktansvärt bra in i Pennys nödlögner, när det är så svårt att acceptera att hon kanske är den enda riktiga vän som Penny faktiskt har? 

Jag tyckte: Min dotter börjar 6:an till hösten så hennes ålder passar bra in med karaktärerna i boken. Det gör mig livrädd att jag inte alltid kan ha koll på vad som händer med henne. Hur vet man som förälder att ens barn är utanför om de inte berättar det för en? Det är ett otroligt viktigt ämne som jag tycker boken tar upp på ett bra sätt. Den sätter ord på de känslor som man känner, både om sig själv och människorna man umgås med.

Jag tror inte alla förstår hur mycket en blick, en viskning eller lite fnitter kan såra någon. I ögonblicket man gör det så kanske det inte ens har med personen som känner sig sårad att göra, men det är ändå viktigt att man tänker på det.

En bra skriven bok som tar upp viktiga saker. Jag tycker den passar att läsa både till barn och föräldrar. Barn kan nog känna igen sig i det som händer och föräldrar måste förstå hur verkligheten kan se ut, allt är inte guld och glitter här i världen.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: