onsdag 3 juli 2019

Så lärde jag mig att älska min kropp - Linda-Marie Nilsson


















Titel: Så lärde jag mig att älska min kropp

Författare: Linda-Marie Nilsson

Förlag: Norstedts

Handling: När Linda-Marie Nilsson lade upp en bild på sig själv i bikini blev det en världsnyhet. Kroppsaktivismen eller kroppspositivismen handlar om att alla har rätt till sin kropp och om att vara nöjd med sin kropp som den är, trots samhällets skeva ideal.

Med hashtaggen #allastorlekarärvackra fortsätter hon att inspirera sina följare. Alltid med en stor portion humor, som i klippet där hon testar produkter för att låren inte ska gnida mot varandra.

Eller när hon listar "50 saker som tjocka är trötta på att höra".

Att hennes budskap behövs är det många som vittnar om. Bland hennes många fans hittar vi de unga tjejerna som inte vågar klä om på gympan men även äldre kvinnor som aldrig visar sig i baddräkt på stranden. Föräldrar söker också hennes råd kring hur de ska prata kroppsideal med sina barn.


Jag tyckte: Den här boken alltså, jag kan knappt beskriva hur mycket jag känner igen mig i det som skrivs och ändå har jag nog i andras ögon ansetts som smal. Men mat har alltid gett mig så mycket ångest och så fort mina favoritkläder har börjat sitta åt lite mer än vanligt så ska det bantas. Jag har precis som Linda-Marie vägt maten och räknat kalorier, gått hungrig hela dagen för att maten jag stoppar i mig får mig att må så dåligt för att den direkt är förknippad med min vikt.

Att ständigt höra kommentarer om vikt och bantning av människorna runt omkring sig (händer nästan varje gång vi träffas i familjen) är något av det värsta jag vet. Jo, jag har säkert själv sagt samma saker, att "på måndag börjar nya livet" och att jag inte ska ha något fika för att jag bantar, så jag är inte så mycket bättre själv. Men jag har flera gånger påpekat att inte prata om det framför barnen/barnbarnen och ändå görs det ständigt. Så får jag läsa i den här boken hur mycket det har påverkat författaren att alltid få höra prat om mat och vikt när hon var yngre. Jag skakar på huvudet åt mig själv. Jag kommer aldrig använda ordet banta igen. Nu får det vara nog! Tack för en fantastisk bok Linda-Marie Nilsson!

Boken är verkligen perfekt skriven. Jag gillar hur den är upplagd med de olika kapitlen och hela handlingen genom boken. Språket är lättläst och inte så tillkrånglat. Hon får en att förstå och känna igen sig i det hon skriver och det känns verkligen öppet och äkta.

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: