måndag 22 juli 2019

Felsteg - Maria Adolfsson


















Titel: Felsteg

Serie: Doggerland: Del 1

Författare: Maria Adolfsson

Förlag: Wahlström & Widstrand

Genre: Deckare

Utgiven: 2018

Därför läste jag boken: Bestämde mig för att läsa alla böcker nominerade till Årets bok 2019, det här är del 1 till en av de nominerade böckerna och jag har lite svårt för att inte läsa böcker i ordning i en serie.

Handling: Det är morgonen efter oistra, den stora ostronfesten i Doggerland. En kvinna vaknar bakfull på ett hotellrum, i sällskap med fel man. En annan kvinna hittas brutalt ihjälslagen i sitt kök. Kriminalinspektör Karen Eiken Hornby får i uppdrag att leda mordutredningen, som inte underlättas av att hennes arrogante chef varit gift med offret.Kanske började allt redan i det märkliga kollektivet på sjuttiotalet. Kanske med ett telefonsamtal i våras. Kanske finns sanningen i byskvallret på puben Haren och Kråkan. Karen inser att hon måste hitta ett alibi åt en av de misstänkta för att själv slippa skylta med sina misstag. Samtidigt växer en vänskap fram mellan henne och offrets dotter. Karen Eiken Hornby har återvänt till Doggerland för att glömma sitt förflutna med hjälp av arbete, alkohol och män hon inte tycker om. Nu tvingas hon navigera mellan egna och andras felsteg. Doggerland är en ögrupp i Nordsjön mellan Storbritannien och Skandinavien.

Jag tyckte:
De första 2/3 av den här boken känns nästan lite tråkiga att läsa. Visst, det händer saker och det är många saker som ska försöka lösas så att man förstår att det som händer hör ihop. Det är nog det som är lite av problemet, det blir för mycket. Läsningen går lite trögt och jag får nästan tvinga mig själv att fortsätta läsa.

Men så är det vissa delar av boken som verkligen fångar tag i mig, en av dem är glimtarna av Karen Eiken Hornbys tidigare liv. Vad är det egentligen som har hänt henne? Vi får lite ledtrådar och när man till sist får veta så är det som att allt lossnar. Den sista tredjedelen av boken är istället otroligt spännande och bra skriven. Hade hela boken varit på samma sätt hade det varit högsta betyg.

Annars så är hela storyn bra. Jag gillar hela upplägget när det gäller mordet, de misstänkta och sen till sist lösningen. Det är smart skrivet och jag önskar att boken hade skalats av lite så det inte blev så mycket utsvävningar fram till slutet. För slutet är nästan på gränsen till hur mycket spänning man klarar av, herregud säger jag bara! 


Betyg: 3,5
av 5


Inga kommentarer: