onsdag 2 januari 2019

Vi ses i Ullådalen - Ingrid Marie Thorslund


















Titel: Vi ses i Ullådalen

Serie: Del: 1

Författare: Ingrid Marie Thorslund

Förlag: Type & Tell

Handling: Fredrikas man har bestämt att något är fel med deras äktenskap och har hastigt lämnat semestern på Malta. Änklingen Sven från Ullådalen vaktar sitt partyglada barnbarn i Maltas nöjeskvarter. Melis bästa vän kallas Hövdingen. Ingen vet vem Hövdingen egentligen är. Inte ens Meli, som längtar till vargen och bergen. En växande vänskap får Fredrika, Sven och Meli att stråla samman i Åre där upplevelser av otrohet, förödelse och kärlek rör sig mitt bland julpyntet och doften av saffran. 

Jag tyckte: Det här är en bok som tar upp relationer på ett sätt som känns äkta och på riktigt. Jag gillar hur de olika karaktärernas liv vävs samman och det passar verkligen ihop bra. Alla saker som tas upp är sånt som händer i verkliga livet och som många kämpar med i sin vardag. Det händer hela tiden nya saker som gör att man vill fortsätta att läsa och det tog bara några dagar för mig att läsa ut boken, vilket kändes riktigt bra efter att ha haft en liten (ganska lång!) lässvacka under hösten och vintern.

Både karaktärerna och miljöbeskrivningarna känns trovärdiga och man kan verkligen se det man läser framför sig. Vissa karaktärer gillar man mer än andra och jag blir glad över att berättelsen utvecklar sig på det sätt den gör (kan inte skriva för mycket utan att avslöja vad som händer).

En känsla av tomhet infinner sig när boken är utläst, karaktärerna har fastnat inom mig och jag vill veta vad som sker i deras liv så ser fram emot att läsa en fortsättning!

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer: