torsdag 10 januari 2019

Señor Peregrino - Cecilia Samartin


















Titel: Señor Peregrino

Originaltitel: Tarnished Beauty

Serie: Señor Peregrino: Del 1

Författare: Cecilia Samartin

Förlag: Bazar Förlag

Handling: Jamilet, en sällsynt vacker flicka i en dammig mexikansk by. Men under kläderna bär hon en hemlighet, från ryggen ner till benen, vrider sig ett ohyggligt födelsemärke, som att hon har blivit gripen av djävulens hand. Med falska papper och förhoppningen om ett normalt liv flyr Jamilet till USA. Hon tar arbete på ett mentalsjukhus och får ta sig an den gamle Señor Peregrino. En udda och mystisk herre, som kräver att Jamilet lyssnar på hans historia, i utbyte mot att han inte avslöjar hennes illegala vistelse. När Señor Peregrino tar henne tillbaka till sin ungdom, då han påbörjade sin pilgrimsvandring till det legendariska Santiago de Compostela förändras allt.

Jag tyckte: Den här boken fångade mig ganska oväntat i läsningen eftersom jag utifrån framsidan och texten på baksidan inte hade några större förväntningar på boken. Så det blev verkligen en positiv överraskning när jag började läsa.

Det är en gripande, fin och samtidigt vissa stunder ganska jobbig berättelse och jag gillar verkligen tonen i språket som passar bra ihop med det som skrivs. Miljöbeskrivningarna känns realistiska och man ser verkligen det man läser framför sig. Samma sak gäller karaktärerna som alla har sina egna personligheter och verkligen blir riktiga människor.

Jag tycker om att det är två berättelser vi får följa och helt ärligt så tycker jag båda är lika bra. Men jag blir besviken över slutet och det drar faktiskt ner betyget på boken. Jag förväntade mig en större "wow" känsla, men istället blev det mest bara ... jaha ... blev det inte mer än såhär?

Betyg: 3,5 av 5

Inga kommentarer: