tisdag 1 januari 2019

Ljuset vi inte ser - Anthony Doerr


















Titel: Ljuset vi inte ser

Originaltitel: All the Light We Cannot See

Författare: Anthony Doerr

Förlag: Bookmark Förlag

Handling: Den franska flickan Marie-Laure har nyligen blivit blind och kan bara tolka krigets fasor genom ljud, dofter och beröring.

I Tyskland drömmer barnhemspojken Werner om att bli radiotekniker, men kan bara undslippa ett hårt liv i kolgruvan genom Hitlerjugend.

När Marie-Laure flyr det ockuperade Paris och Werner skickas på ett hemligt uppdrag förenas deras öden i Saint-Malo en stad som kommer att totalförstöras av kriget.


Jag tyckte: Måste börja med att säga att jag aldrig hade hört talas om den här boken när jag läste den, vilket känns lite konstigt med tanke på hur hyllad den är. Anledningen till att jag läste den var för att @kulturistanmia valde den som sin tegelstensläsningsbok på Instagram.

Det är en bok som berör en otroligt mycket och den är skriven med ett ganska poetiskt och fängslande språk som jag gillar och tycker passade bra ihop med själva handlingen. Fast att delar av boken är ganska händelsefattig så flyter läsningen på bra ändå, kan ha att göra med de korta kapitlen som varvas mellan de olika karaktärerna. Även det gillar jag och när det gäller just karaktärerna så är det lagom många att hålla reda på.

Tidshoppen gör mig däremot lite förvirrad till en början och på slutet gör de mig nästan irriterad eftersom jag vill veta vad som ska hända!

Jag tror att boken hade varit lika bra, om inte lite bättre om den hade kortats ned lite. Färre ord och mer spänning och "magi", och då menar jag inte magi som i trollkarlar och trollspön utan magi som i ett underbart språk och en gripande handling.

Betyg: 3,5 av 5

Inga kommentarer: