torsdag 20 juli 2017

Utmarker - Arne Dahl















Titel: Utmarker

Serie: Sam Berger och Molly Blom: Del 1

Författare: Arne Dahl

Förlag: Månpocket

Handling: Hon heter Ellen Savinger och har varit försvunnen i tre veckor.
Sam Berger fruktar att en seriemördare tagit henne, men få av hans kollegor inom Stockholmspolisen lyssnar på honom: utan kropp, inget brott.
Så kommer Sam i kontakt med den mystiska Nathalie Fredén som visar sig ha oanade insikter i fallet. En historia med hisnande förgreningar till Sams eget liv tonar fram: plötsligt är även jägaren jagad, och i utmarkerna väntar en sanning som alltför många vill dölja.


Jag tyckte: När man börjar läsa en bok i en ny serie så känner man ganska snabbt om man får en känsla för karaktärerna, miljön och handlingen. Jag behövde bara läsa några sidor innan jag var inne i boken och inte riktigt kunde lägga ifrån mig den. På slutet var jag så trött att jag var tvungen att läsa om vissa av sidorna för att jag inte kom ihåg vad jag hade läst, då är det bara att inse att det är bättre att fortsätta när man är utvilad igen! Du ser framför dig vad det är som händer och hela handlingen liksom flyter på bra vilket gör att man får ett slags läsflyt som inte går att stoppa (eller jo, trötthet gör att man måste sluta ett tag...). Det är för mig en helt perfekt bok, och precis så var det med den här. Och att det var spännande, obehagligt och oväntat gör inte direkt att boken blir sämre.

Man kan verkligen säga att allt inte riktigt är som man tror i den här boken. Man funderar över hur det hela hänger ihop, får inte riktigt till det och så liksom blir det inte alls som hade tänkt sig. Skickligt gjort av författaren att få en att fundera i banor som inte alls stämmer.

Dröjer nog inte länge förrän del två i serien kommer att läsas!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: