måndag 10 juli 2017

Tills bara aska återstår - Lisa Bjurwald


















Titel: Tills bara aska återstår

Serie: Rebecka Born: Del 1

Författare: Lisa Bjurwald

Förlag: Bladh by Bladh

Handling: Två kvinnokroppar hittas utanför Karlstad, stympade och brända till oigenkännlighet. Men ingen har anmälts saknad. Vilka är de mördade kvinnorna? Vad har de varit med om och vem har velat se dem döda? På stadens psykiatriska klinik finns en skräckslagen tonåring som inte vill prata med någon. Kan hon sitta inne på svaren?

I Stockholm har Rebecka Born fått chansen att göra karriär som specialpolis i en elitgrupp som bekämpar terrorism och organiserad brottslighet. Första fallet blir att utreda de mystiska morden i Värmland.

Väl på plats väcker otäcka fynd på Rebeckas släktgård, numera flyktingboende, bortträngda minnen till liv. Dessutom motarbetas hon av lokalpolisen och snart hotas både hennes karriär och psykiska stabilitet.


Jag tyckte: Den här boken fick jag syn på vid 7-dagarshyllan på biblioteket och jag blev nyfiken på den så den fick helt enkelt följa med hem, och tur var väl det!

Jag gillade verkligen utvecklingen av handlingen när det gällde kopplingen till Afrika. Det kändes väldigt nytt och obehagligt och gjorde att boken stack ut lite mot "vanliga" deckare. Det gav mig också en hemsk inblick i vad som händer där ute i världen. En verklighet som är fruktansvärd, men som sker på riktigt, vilket författaren beskriver på ett trovärdigt sätt.

Rebecka Born kämpar mot sina demoner och det är mörkt och jobbigt samtidigt som hon försöker lösa fallet med de brända kropparna. Det är en bra bok och jag ser fram emot att läsa nästa del i serien!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: