onsdag 19 juli 2017

Hemmet - Mats Strandberg


















Titel: Hemmet

Författare: Mats Strandberg

Förlag: Norstedts

Handling: Välkommen till Hemmet. En kuslig berättelse om kärlek, vänskap och den största skräcken av alla: att förlora kontrollen över dig själv.

Joel är tillbaka i småstaden där han växte upp. Han har tvingats bli förälder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in på demensboendet Tallskuggan.

På hemmet jobbar Joels barndomsvän Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonårens smärtsamma avsked.

Monika blir snabbt sämre när hon flyttat in på avdelning D. Hennes utbrott alltmer våldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde känna till. Det är nästan som om något okänt tagit över henne.

Nu förs Joel och Nina åter samman för att rädda Monika och sig själva.


Jag tyckte: Det är så fruktansvärt obehagligt att läsa den här boken så att det kryper i hela kroppen på mig. Jag vågar knappt lämna sängen när jag sitter och läser där. Jag vågar knappt ta mig ur soffan när jag sitter och läser där. Minsta lilla ljud från lägenheten gör mig helt jävla skräckslagen! Fy vilken läskig bok! Men den är riktigt, riktigt bra skriven.

Jag älskar handlingen och hur författaren får fram det otäcka i det som händer. Jag känner verkligen med karaktärerna som utsätts för den här sinnessjuka ondskan som tar över.
Läs den (när det är ljust ute!!!)!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: