fredag 7 juli 2017

Heroine - Mons Kallentoft & Markus Lutteman


















Titel: Heroine

Serie: Herkulesserien: Del 4

Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Förlag: Bookmark Förlag

Handling: Tunnelbanan har brunnit och varken bussar eller ambulanser kör längre in i Stallhagen. De kriminella gängen har tagit över, och när en polisbil sprängs i luften sätter polisen stopp för alla utryckningar.

Så sprids en film i sociala medier. En ung kvinna har skändats och lämnats för att dö. Polisen slår en järnring kring förorten. Gatorna brinner och allmänheten skriker efter hämnd.

Kriminalinspektör Zack Herry vid Särskilda enheten ger sig ensam in för att hitta kvinnan innan det är för sent. Men mörka krafter arbetar i det fördolda för att ge honom hans livs svåraste prövning. 

Jag tyckte: Fast att Zack är en väldigt trasig människa så älskar jag att läsa om honom. Hur han kämpar med sig själv och gör allt för att hjälpa andra människor.

Heroine innehåller precis samma höga action som de tidigare böckerna i Herkulesserien (Zack, Leon och Bambi). Det är rått, brutalt och välskrivet. Människornas öden är hjärtskärande och får en att fundera över sitt eget liv som utspelar sig mellan fyra ganska trygga väggar jämfört med människorna i boken. En känsla av hopplöshet som författarna tydligt får fram.

Man kastas fram genom händelserna och vissa delar av boken läser jag med andan i halsen, hur ska Zack lyckas lösa det här!? 

Boken läser jag ut på mindre än ett dygn (sisådär ett halvt dygn!), det går helt enkelt inte att lägga ifrån sig den och när sista sidan är utläst vill jag bara ha mer. Hur ska jag klara mig tills nästa del kommer???

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: