fredag 29 september 2017

Dirigenten från Sankt Petersburg - Camilla Grebe, Paul Leander Engström


















Titel: Dirigenten från Sankt Petersburg

Serie: Moskva Noir: Del 1

Författare: Camilla Grebe, Paul Leander Engström

Förlag: Ponto Pocket

Handling: Det luktar lågoktanig bensin, svett och byggdamm. Primitivt, brutalt och löftesrikt, precis som Ryssland, tänker den svenske finansmannen Tom Blixen på väg till sitt arbete på Pioneer Capital, landets ledande investmentbank. De senaste åren har enorma förmögenheter skapats över en natt och många har fått betala med livet i huggsexan om landets rikedomar.Den största möjligheten i firmans historia har just öppnat sig och Tom utses att föra affären i hamn. Uppdragsgivaren är Rysslands största oljebolag, som leds av den mäktige oligarken Romanov. Tom tror sig kunna hantera den korruption och brutala maktkamp som är självklara inslag i det ryska affärslivet, men finner sig snart indragen i en våldsspiral som kostar flera av hans närmaste livet. 

Jag tyckte: Den här boken är som en helt ny värld för mig. Jag kan ingenting om Ryssland och kan väl inte påstå att jag någonsin har varit intresserad av landet heller. Så anledningen till att jag överhuvudtaget lånade boken på bibblan är Camilla Grebe, jag har fullkomligt älskat de tidigare böckerna jag har läst av henne.

Ganska snabbt inser man hur rå och brutal boken är. Det är mord och skumma typer på en gång vilket gör att pulsen höjs och man blir intresserad av att läsa mer. Man får även ganska fort en inblick i det "ryska" med små inkastade ord och saker som är typiskt för just Ryssland. Det förstärker känslan av att "man är där" när man läser, skickligt gjort av författarna.

Helt ärligt måste jag säga att jag tyckte om den här boken mycket mer än jag trodde att jag skulle göra. Den var spännande, obehaglig och jag var verkligen fast i historien. Riktigt bra!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: