torsdag 5 oktober 2017

Husdjuret - Camilla Grebe


















Titel: Husdjuret

Serie: Flickorna och mörkret: Del 2

Författare: Camilla Grebe

Förlag: Wahlström & Widstrand

Handling: En roman om ett fruktansvärt brott, om de människor som begick det och de som löser det.

Malin är den unga kvinnliga polisen som har hela sitt liv prydligt utstakat.

Hanne är profileraren med minnesförlust som fruktar sin framtid.

Jake är pojken som bär på en onämnbar hemlighet.

Alla förs de samman av ett brutalt mord i ett gammalt stenröse i den sörmländska byn Ormberg under några kalla vinterveckor. Jakten på mördaren blir inte bara farlig, den förändrar också i grunden deras existens. Sanningen har, som så ofta, ett högt pris.


Jag tyckte: Det är tre personer vi får följa i bokenJake, Malin och Hanne och man märker hur författaren ändrar sig när det gäller ord och uttryck så att man känner att det är en annan persons tankar och syn man får följa vilket jag gillar. Det märks så tydligt att det är tre olika karaktärer.

Sakta men säkert tar historien oss framåt från början av boken med tillbakablickar för att få veta vad det är som har hänt till hela upplösningen till slut kommer. Det är som ett litet pussel som byggs ihop med varsamma händer. Ett riktigt bra pussel!

Slutet på den här boken griper tag i mig som en virvelvind och jag kan inte lägga ifrån mig boken! Det är nästan jobbigt att läsa och man vill hoppa in bland sidorna och hjälpa till, se till att allt blir bra och löser sig. Men istället får man kämpa sig genom meningarna för att få veta hur det slutar. Ibland går det till och med så fort så jag måste läsa om vissa stycken för att jag missar ord i bara farten. Så spännande!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: