tisdag 19 september 2017

Vi mot er - Fredrik Backman


















Titel: Vi mot er

Serie: Björnstad: Del 2

Författare: Fredrik Backman

Förlag: Forum

Handling: Efter de fruktansvärda händelser som skakade Björnstad i första boken berättar Vi mot er historien om månaderna efteråt. De bästa vännerna Maya och Ana lever ut sommaren på en gömd ö och försöker lämna omvärlden bakom sig, men ingenting blir som de hoppas. Rivaliteten mellan Björnstad och grannstaden Hed växer till en ursinnig kamp om pengar, makt och överlevnad som exploderar när städernas hockeylag möts. Samtidigt avslöjas en ung spelares innersta hemlighet och ett helt samhälle tvingas visa vad det egentligen vill stå för. Det kommer sägas att våldet kom till Björnstad det här året, men det är en lögn. Våldet fanns redan här.

Jag tyckte: Den här boken är som en emotionell käftsmäll. Den äter upp en inifrån och ut med all världens känslor, hat, ilska, sorg, lycka och kärlek. Jag måste stanna upp flera gånger under tiden jag läser boken och bara försöka återhämta mig för att orka fortsätta läsa.

Jag gillar uppbyggnaden av boken, att vi rätt som det är får veta vad som kommer att ske i framtiden. Jag behöver veta för att orka fortsätta läsa om allt det jobbiga. Men det är inte bara jobbigt, rätt som det är brister jag ut i skratt och min dotter undrar vad det är som är så roligt. Det är det som gör boken så bra, den har allt! Inte bara det jobbiga, utan även det som är bra. Ett ljus i allt mörker.

Ännu en helt perfekt bok av Backman!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: