tisdag 18 juli 2017

Stenkistan - Annika Widholm


















Titel: Stenkistan

Författare: Annika Widholm

Illustratör: Lucas Svedberg

Förlag: Hegas

Ålder: 9-12 år

Handling: Sommarlovet har just börjat när Lukas hittar en dödskalle. Kanske har det någonting med den mystiska jägaren att göra? Eller flickan som försvann spårlöst för många år sedan? Han bestämmer sig för att ta reda på vad som verkligen hänt. Sen är det ju det här med Jenna och Felicia. Vem är han egentligen kär i?

Jag tyckte: Vilken spännande och bra bok det här var! Jag började läsa den precis när jag skulle gå och lägga mig och hade bara tänkt läsa några kapitel, det slutade med att jag läste ut hela boken! Handlingen var spännande och lite sådär lagom småmystisk. Karaktärerna kändes trovärdiga och den lilla kärlekshistorien mellan Lukas och de två tjejerna känns som något som passar perfekt till en läsare i åldern 9-12 år. Min favorit bland karaktärerna var nog mormor, hon var lika förvirrad och galen som min egen mamma!

Ett stort plus var också att man fick lära sig om skelett, jag ska helt ärligt erkänna att jag aldrig hade hört talas om en osteolog innan jag läste den här boken. 

Och så ska vi inte glömma illustrationerna, de var jättefina och passade bra ihop med boken.

En spännande och härlig bladvändare för både barn och vuxna!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: