onsdag 5 juli 2017

Fejk - Sanne Søndergaard

Titel: Fejk

Originaltitel: Proforma

Författare: Sanne Søndergaard

Förlag: Opal

Ålder: 12-15 år

Handling: Ett helskruvat fyrkantsdrama. Siv är galen i Emma. Emma är galen i Nicolai. Lukas är också galen i Nicolai men Nicolai vill ha Siv. Mitt i allt så tror alla att Siv och Lukas är ihop. Men det är bara fejk. I sina högstadieskolor blev de kallade för bög och lebba. De tänkte att det här kunde vara ett sätt att undvika att det händer i deras nya gemensamma gymnasieskola. Och det börjar bra. Men känslorna ställer till det...

Jag tyckte: Jag hade väldigt blandade känslor när det gällde den här boken. Jag tycker den tar upp ett bra ämne och själva historien tyckte jag om, men språket kändes på något sätt ibland nästan överdrivet tonårsaktigt. Som om någon som inte är tonåring försöker sig på att prata/skriva som en tonåring, gillade inte riktigt det.

Jag skulle gärna läsa en fortsättning på boken för det kändes som flera av (om inte alla!) karaktärerna var intressanta så det skulle vara kul att se vad som händer med dem.

Betyg: 3 av 5


Inga kommentarer: