onsdag 5 juli 2017

I den innersta kretsen - Viveca Sten


















Titel: I den innersta kretsen

Serie: Morden i Sandhamn: Del 2

Författare: Viveca Sten

Förlag: Månpocket

Handling: Förväntan fyller luften och utanför Sandhamn kokar havet av båtar. Alla är där för att beskåda starten på Gotland Runt, norra Europas största havskappsegling.

När startskottet avfyras ligger en Swanbåt längst fram, vid rodret står advokat Oscar Juliander, vice ordförande i Kungliga Svenska Segelsällskapet. Men plötsligt faller den stora båten av: Skepparen är skjuten, mitt på öppet hav.

Kriminalinspektör Thomas Andreasson från Nackapolisen befinner sig i publiken och får ta hand om utredningen. I sin jakt på mördaren börjar han kartlägga offrets liv, och för att få klarhet i Julianders trassliga affärer vänder han sig till barndomskamraten och juristen Nora Linde.

Så mördas ytterligare en av segelsällskapets ledamöter...


Jag tyckte: Återigen så har Viveca Sten skrivit en spännande deckare. Det är välskrivet och precis som i första boken, I de lugnaste vatten, så tycker jag om både person- och miljöbeskrivningarna. 
Pusslet om vem mördaren är byggs sakta ihop genom boken och jag blev faktiskt lite överraskad på slutet.

Nu ser jag fram emot att läsa nästa boken i serien om Sandhamn :)

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: