torsdag 16 maj 2019

Om allt vore annorlunda - Sanna Mac Donald


















Titel: Om allt vore annorlunda

Författare: Sanna Mac Donald

Förlag: Mima Förlag

Handling: När Evert dyker upp på barnhemmet väcks känslor i Rune som han inte alls känner igen. Evert får honom att le och plötsligt bryter Rune mot regler han tidigare alltid följt, han som varit skötsam och en av biträdenas favorit ända sedan han lämnades på barnhemmet i sexårsåldern.

Anna älskar Tove, för med Tove känner hon sig levande på ett sätt som hon aldrig upplevt med Mattias. Ändå är det Mattias hon är gift med, och att utsätta honom och deras två barn för en skilsmässa känns otänkbart. På samma gång kan hon inte släppa Tove, den människa som äntligen har fått henne att känna.

Och på ålderdomshemmet på Öland sitter Douglas och längtar efter att komma hem till sin blå villa vid havet. Han är glad för livet han fick och sörjer samtidigt det han förlorade.

Rune, Anna och Douglas lever i olika tider och på olika platser men deras historier förenar dem på fler än ett sätt.


Jag tyckte: Det här är verkligen en bok som berör och får en att känna så mycket att tårarna nästan kommer (det var bra nära!). Att inte få vara med den människa man älskar för att personen har "fel" kön är något jag aldrig kommer att förstå mig på. Kärlek är kärlek och så är det bara! Att få läsa att det är olagligt och fult gör att det kokar inom mig. Författaren har tagit upp ämnet på ett bra sätt och jag tycker verkligen om den här boken.

Jag känner mer för kapitlen om Rune, fast att de samtidigt är jobbigare att läsa. Alla karaktärer i alla delar av boken är bra och trovärdiga, men just i Runes delar så är de verkligen trovärdiga och man ser dem verkligen framför sig när man läser. Samma sak med relationerna och miljöbeskrivningarna.

Karaktären Anna är nog den jag tycker minst om i hela boken. Hon känns så otroligt velig och jag vill bara skaka om henne och få henne att ta tag i det hela (utan att berätta för mycket här vad det handlar om, ni som läst boken förstår vad jag menar).

Slutet är väldigt fint och känns som ett bra slut på hela historien vi får följa (eller historierna). Men samtidigt skulle jag gärna läsa en fortsättning. Vissa karaktärer fastnar liksom hos en fast att boken är slut och då känns det lite tragiskt att det bara är över.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: