torsdag 2 maj 2019

Doktor Glas - Hjalmar Söderberg


















Titel: Doktor Glas

Författare: Hjalmar Söderberg

Förlag: Lind & Co

Handling: Doktor Glas förälskar sig i den unga vackra Helga, som är fast i ett hopplöst, kärlekslöst äktenskap med den motbjudande pastor Gregorius. Helga vänder sig till doktor Glas för att få hjälp och alltmer aktivt förbereder han lösningen...

Jag tyckte: Efter några sidor tänkte jag faktiskt sluta att läsa den här boken, men jag fortsatte och tur var väl det. Helt plötsligt så var jag fångad i texten och kunde inte sluta att läsa. Jag hade med mig boken i köket när jag lagade mat, jag satt i soffan och läste, jag tog med mig den i badet och sen var den plötsligt slut. Det är fantastiskt hur en bok som skrevs för så längesen än idag lockar läsare. Visst, det är vissa ord som jag inte har en aning om vad de betyder, men det gjorde inte så mycket. Läsningen flöt på bra ändå.

Sen är det lite svårt att förklara vad det är som är så bra med boken. Jag tror det är själva handlingen som griper tag i en och får en fångad.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: