tisdag 28 maj 2019

Ett mörker mitt ibland oss - Mari Jungstedt


















Titel: Ett mörker mitt ibland oss

Serie: Anders Knutas: Del 14

Författare: Mari Jungstedt

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: Under kappseglingen Gotland runt blåser det upp till rytande storm och en av de favorittippade båtarna tvingas söka sig mot land. I strandkanten upptäcker besättningen en död man med munkavle och bakbundna händer. Offret identifieras som Tobias Ström som driver en populär krog på Sudret. Vem ville honom så illa? Kommissarie Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson brottas med egna relationsproblem samtidigt som de kastas in i en ny mördarjakt. In i mörkret mitt ibland oss.

Jag tyckte: Eftersom det här är del 14 i serien om Knutas så kan man väl lugnt säga att det är som att träffa gamla bekanta. Var ett tag sen jag läste delen före den här, men jag har för mig att de tidigare böckerna har fokuserat lite mer på privatlivet när det gäller alla karaktärerna. I den här boken kändes det mer som att det var mer fokus på "de nya" karaktärerna som själva handlingen kretsade runt. Kan ha fel, men är bara en känsla jag fick. Det gjorde i alla fall att boken inte riktigt kändes lika djup och personlig som tidigare. Det är absolut ingen dålig bok, men jag tycker det finns betydligt bättre böcker i serien.

Själva handlingen är bra och spännande, en typisk svensk deckare kan man väl säga. Obehagligt men ändå väldigt aktuellt med människor som har åsikter om andra människor bara för att de kommer från ett annat land eller har en annan hudfärg och religion. Det tas upp på ett bra sätt och hela storyn får en att fastna i läsningen.

Det blir som en obehagskänsla som hela tiden byggs på när man får läsa delarna om det som utspelats sig tidigare och ju närmare slutet man kommer ju mer spännande blir det. Man förstår att det kommer att hända en hel del innan man vet exakt hur allt ligger till och det är spännande läsning.
Det går fort att läsa ut boken och det är spännande och bra.

Och ja, jag vet att ordet spännande användes en hel del i den här recensionen, men jag visste inte riktigt vad jag skulle använda istället :)

Betyg: 3,5 av 5

Inga kommentarer: