lördag 11 maj 2019

Du kommer inte undan - Christina Larsson


















Titel: Du kommer inte undan

Serie: Ingrid Bergman: Del 3

Författare: Christina Larsson

Förlag: Harper Collins Nordic

Handling: Städerskan Lina Wikman tror inte sina ögon när hon hittar en naken, ihjälslagen man i lyxvillan i Örgryte. Lina, som dessutom förföljs av en hotfull stalker, är nära ett sammanbrott men lyckas till slut larma polisen.

På grund av en massiv snöstorm får kriminalkommissarie Ingrid Bergman och hennes team en svår start på utredningen. Den döde visar sig vara husets ägare, Erik W Sternheg, och han mördades med inte mindre än femtiotre hammarslag. Vem hatar Göteborgs välrenommerade revisor så mycket? Listan på tänkbara gärningsmän växer sig snart längre och längre, för när de börjar skrapa under den till synes fläckfria ytan ramlar skeletten ur garderoben. Och en man med så många mörka hemligheter har många fiender ...


Jag tyckte: Jag vill väldigt gärna läsa bokserier i ordning MEN den här gången blev jag övertalad av författaren när jag var på Bokmässan förra året att det gick alldeles utmärkt att läsa den här boken utan att ha läst de tidigare i serien. Så jag köpte den :)

Jag kommer nog att läsa de tidigare böckerna för jag tyckte att den här boken var bra. Plus att det var vissa saker som jag blev lite nyfiken över och vill ha reda på vad som har hänt.

Det jag gillar med boken är att det inte bara är ett mord som ska lösas utan att det även är några sidospår med som gör det spännande och gör att man försöker komma på själv hur det hela ska sluta, vilket inte är det lättaste. Viktiga ämnen tas upp och det känns trovärdigt och som något som människor råkar ut för på riktigt, som att ha en stalker, obehagligt och skrämmande hur vissa personer beter sig.

Själva slutet var faktiskt överraskande, det kunde jag inte lista ut och det blev lite sådär "aha, gud vad smart" ögonblick när jag insåg hur det hela gick till.

Betyg: 3 av 5


Inga kommentarer: