onsdag 9 maj 2018

Svartskogen - Helena Bross


















Titel: Svartskogen

Serie: Svartskogens hemligheter: Del 1

Författare: Helena Bross

Illustratör: Johan Egerkrans

Förlag: Sanoma Utbildning

Ålder: 6-9 år

Handling: Allt börjar med att Teo och Bianca går vilse på friluftsdagen. Plötsligt befinner de sig i Svartskogen, men de är inte ensamma där. Vem lämnar stora fotspår på stigen? Vad vill korpen tala om för dem - och finns det verkligen genvägar i underjorden?
Svartskogen är en berättelse på gränsen mellan saga och verklighet.


Mina tankar i en mening: En bok som tar oss med på en underbar resa bland älvor, troll och andra varelser som bor i skogen.

Jag tyckte: När jag slår ihop den här boken så är det med en härlig och lite drömmande känsla i hela kroppen. Vilken fantastisk historia vi får följa med på bland älvor och troll. Den har en perfekt balans mellan det övernaturliga och verkligheten som kommer och försöker förstöra deras värld.

Det är lagom långa kapitel med ett lättläst språk, några av orden och uttrycken känns lite "gamla" men för mig funkar det. Det förhöjer känslan av det övernaturliga på något sätt. Visserligen kan det kanske vara svårt för barn att förstå orden, men samtidigt får de lära sig någonting nytt (som är gammalt!).

Illustrationerna är fantastiska och jag gillar att de är i färg och inte svartvita. Det känns verkligen som man är där i skogen när man läser.

Det jag inte är så förtjust i är att förstöra för andra människor när de gör någonting som man inte håller med om att det är rätt, vill inte avslöja för mycket så jag skriver inget mer om den saken, ni får läsa boken så förstår ni vad jag menar.

Betyg: 4,5 av 5

Inga kommentarer: