lördag 5 maj 2018

En sån som du - Gillian Flynn


















Titel: En sån som du

Originaltitel: The Grownup

Författare: Gillian Flynn

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: Kvinnliga kunder som kliver in genom dörren till tarotstudion Anden i handen möts av sierskor, kristallkulor och kortlekar. Manliga kunder fortsätter vidare till det potpurridoftande bakre rummet, där studions parallella verksamhet pågår, med en kompletterande stab av olagliga soft-core-prostituerade. Efter att ha drabbats av en förslitningsskada i handen får en av kvinnorna i det bakre rummet - en driftig boknörd med en förkärlek för skräckromaner - hoppa in som medium. Men det som ser ut att bli ett välkommet avbrott tar en oväntad och olycksbådande vändning när en av de välbärgade förortsfruarna som bokat tid berättar en otäck historia som inte tycks vara inbillning.

Mina tankar i en mening: Känslan av obehag byggs upp på ett skickligt sätt, men slutet är lite av en besvikelse.

Jag tyckte: Jag är inte direkt någon pryd människa men efter att ha läst första meningen så kände jag "vad är det här för någonting!?".  Men så fortsatte jag att läsa och drogs in i handlingen.

Novellen är obehaglig och kryper verkligen innanför skinnet på en. Att inte veta vad det hela handlar om är riktigt jobbigt. Jag gillar verkligen novellen, man blir fångad i det som händer och kan inte sluta att läsa och när första upplösningen kommer så känns det riktigt smart och bra. Men sen är det inte slut där utan det kommer mer och för mig så förstör det hela intrycket av novellen. Det är absolut inte dåligt, men det är helt enkelt inte "wow!".

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer: