tisdag 1 maj 2018

En annan Alice - Liane Moriarty


















Titel: En annan Alice

Originaltitel: What Alice Forgot

Författare: Liane Moriarty

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: Alice Love vaknar upp på golvet på gymmet och förstår inte vad hon gör där. Hon avskyr ju att träna! Hon får veta att hon slagit i huvudet och tuppat av, och blir hjälpt till sjukhuset. Alice som nyligen fått veta att hon är gravid med sitt första barn ber oroligt läkaren se efter att allt är som det ska. Hon möts av förvåning. Alice är inte alls gravid, påstår läkaren. Däremot måste hon ha fått barn tidigare - hon har tydliga ärr efter ett kejsarsnitt på magen. Långsamt inser Alice att något är fel. Långsamt inser hon att smällen mot huvudet har fått henne att glömma ett helt årtionde.


Jag tyckte: Vilken intressant och fascinerande berättelse det här var. Boken fick mig verkligen att tänka på mitt eget liv och hur det såg ut för 10 år sedan och vad jag skulle tycka om mig själv om 10 år av minnet försvann, det får en verkligen att tänka efter!

Som vanligt är Moriarty bra på att hitta på en handling som liksom griper tag i en och gör att man inte kan sluta läsa. Språket, karaktärerna och miljön känns som gamla bekanta och det är någonting jag gillar när man läser nya böcker av författare vars böcker som man tidigare tyckt om. Visserligen har jag tyckt lite olika om hennes tidigare böcker som jag läst, men ingen av dem har varit dålig.

Det är glädje och humor blandat med sorg och förtvivlan på ett underhållande och gripande sätt. En riktig bladvändare som man inte kan lägga ifrån sig!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: