torsdag 24 maj 2018

Billie: Alla tillsammans - Sara Kadefors


















Titel: Billie: Alla tillsammans

Serie: Billie: Del 3

Författare: Sara Kadefors

Förlag: Bonnier Carlsen

Ålder: 9-12 år

Handling: Livet hos fosterfamiljen fortsätter att överraska. Inte trodde man att perfekta paret i bruna huset var typen som krisade.

Det är under en av familjen Perssons utflykter i naturen som den märkliga stämningen i familjen liksom tar form. Alla fryser skitmycket, alla vill vara någon annanstans än på en stock i skogen med en täljkniv i handen. Ändå grillar de korven tyst över elden.

Så en dag kallas det till familjeråd. Petra och Mange ska prova att bo i en lägenhet på Solkullen, växelvis. Nej nej, de ska inte skiljas, bara ge varandra utrymme. Billie fattar ingenting. För ingen berättar någonting.


Mina tankar i en mening: Ännu en underbar bok om fantastiska Billie, den får mig att känna alla möjliga känslor på en och samma gång!

Jag tyckte: Det här är den tredje boken om Billie och jag fick precis samma känsla i kroppen när jag läste den här som när jag läste de tidigare två, en underbar läsupplevelse! Jag älskar verkligen Billie och det är tydligt att hon har förändrats genom böckerna. Från att ha kommit till en helt ny värld så är hon nu istället en del av den nya världen, samtidigt som hon fortfarande har lite svårt att anpassa sig i vissa situationer, men det är det som jag tycker om med henne.

Boken tar upp saker som alla barn och ungdomar går igenom i sina liv och jag tror att det är bra att de får läsa om det, det visar att de inte är ensamma om att ha det jobbigt och gå igenom svåra saker. Den tar upp tunga saker men på ett inte alltför mörkt och tråkigt sätt, den får en att tänka och fundera och till och med le lite för sig själv på vissa ställen.

Betyg: 4,5 av 5

Inga kommentarer: