tisdag 10 januari 2017

Tusen strålande solar - Khaled Hosseini


















Titel: Tusen strålande solar

Originaltitel: A thousand splendid suns

Författare: Khaled Hosseini

Förlag: Wahlström & Widstrand

Handling: Ödet, krig och förlust för Mariam och Laila samman, två generationers kvinnor med olika syn på kärlek och familj. Bortgifta med samma man. Och medan de uthärdar det ständigt upptrappade våldet omkring dem, i hemmet såväl som på Kabuls gator, kommer de allt närmare varandra. De blir som systrar, som mamma och dotter för varandra, och deras starka vänskap kommer till sist att förändra inte bara deras liv, utan även den kommande generationens liv.

Jag tyckte: Det tog ett tag innan jag riktigt kom in i boken. Det som gjorde att jag till slut blev fast var när Mariam och Lailas öden knöts ihop, där del tre av boken börjar.
Vilka otroliga livsöden vi får följa. Hur annorlunda världen ser ut på andra platser på vår jord. Hur utsatta människor är.
Det är nästan så att jag vill läsa om boken för att se efter om jag fortfarande tycker början är segare än resten av boken.
Det är en sorglig, hemsk och samtidigt väldigt vacker berättelse om livet, kärlek och vänskap.

Betyg: 4 av 5

1 kommentar:

Adéles Bokhylla sa...

Denna boken älskade jag! Men som du skriver, det tog ett litet tag innan man kom in i den, men när man väl var hooked, ja då kunde jag knappt lägga ifrån mig boken! Har du läst fler böcker ifrån Khaled?