söndag 29 januari 2017

Öppnas i händelse av min död - Liane Moriarty


















Titel: Öppnas i händelse av min död

Originaltitel: The husband's secret

Författare: Liane Moriarty

Uppläsare: Kerstin Andersson

Förlag: Bonnier Audio

Handling: Cecilia Fitzpatrick är en framgångsrik affärskvinna, en mycket älskad fru och mamma och omtyckt av många. Hennes liv är välordnat och det är också hennes hem. Hennes äktenskap med John-Paul är lyckligt, de har tre döttrar och bor i Sydney i Australien. En dag när hon är uppe på vinden ramlar en kartong ner från en hylla där hennes man sparar gamla kvitton. Ur kartongen faller ett förslutet kuvert. Brevet är till Cecilia från John-Paul, men får öppnas endast då han är död. John-Paul är på tjänsteresa men när han ringer berättar Cecilia om brevet, han avfärdar det och ber henne slänga det utan att läsa. Men Cecilia blir inte lugnad utan ännu mer förbryllad. Varför fanns brevet på vinden, i en obetydlig kartong? Ska hon trots allt öppna brevet och läsa, eller? Plötsligt har hennes liv tagit en helt ny vändning på grund av ett brev från hennes man, ett brev som innehåller något hon aldrig skulle kunna föreställa sig...

Jag tyckte: Det är en helt annan känsla att lyssna på en bok än att läsa den, men jag börjar vänja mig mer och mer vid det. Den här boken kunde jag inte släppa taget om utan hade hörlurarna i så fort jag fick en chans!

Vänskap, hemligheter, relationer, svek och mord. Man kan säga att den här boken innehåller allt!

När det tredje kapitlet är slut så får man en förståelse för hur boken är uppbyggd. Vi får följa tre olika personer och deras liv och genast så anar man att deras historiers på något sätt kommer att knytas ihop, och någonstans mitt i allt så kommer det där brevet som ligger och gnager och nästan retas lite i bakgrunden att behöva öppnas för att vi sa förstå allt. Det är i alla fall så det känns i början av boken.

För mig var det här verkligen en helt perfekt bok. Historien leds hela tiden framåt utan att det blir för krångligt fast det är ganska många personer inblandade och det är både nutid och tillbakablickar. Jag känner med människorna och deras problem de har. Det är sorgligt och jobbigt samtidigt som jag då och då utbrister i ett spontant litet skratt. Språket flyter på bra och författaren får en att vilja fortsätta lyssna (läsa). Som sagt, en helt perfekt bok!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: