tisdag 17 januari 2017

Stjärnklart - Lars Wilderäng


















Titel: Stjärnklart

Serie: Stjärntrilogin: Del 1

Författare: Lars Wilderäng

Förlag: Massolit Förlag

Handling: Elektronik har inget immunförsvar.

Det är något som inte stämmer med de allt fler trasiga telefonerna som har lämnats in för reparation runtom i landet. De är stendöda.

Samtidigt börjar en rad oförklarliga händelser i samhället avlösa varandra. Ett fabrikationsfel i bilarnas mikrochips förvandlar snabbt vägarna till bilkyrkogårdar. Tågen drabbas av elfel, hyllorna i affärerna gapar tomma, sommarförkylningarna blir allt segare och strömavbrotten blir en del av den nya vardagen. 


Jag tyckte: En skrämmande, obehaglig och brutal bok!

Jag tycker om hur man får följa de olika karaktärerna genom boken, vad de är med om från början till slutet och hur öden knyts ihop i historien. Hur livet förändras under tiden världen "går åt helvete". Vad människor faktiskt gör mot varandra för att överleva. Får en att fundera på hur man själv skulle bete sig om något liknande skulle hända.

Det är en del lite småtråkiga delar i boken som handlar om det det som händer, anledningen till varför allt slutar att fungera. Det är även en del prat om vapen och militärgrejer som för mig är otroligt tråkigt MEN på något sätt lyckas författaren få in det i berättelsen utan att det blir dötrist utan det flyter på och får en mening fast jag inte har någon aning om vad det är de menar med alla konstiga ord och uttryck.

Boken får mig att vilja börja bunkra vatten och mat i klädkammaren ifall det skulle hända någonting liknande på riktigt. Man måste ju vara förberedd :)

Det här var första gången jag lyssnade på en ljudbok och det var helt klart en annorlunda upplevelse mot att läsa en bok. För det första så ser man inte hur sidorna minskar och man kommer närmare och närmare slutet, för det andra så får man inte känslan av att faktiskt hålla i en bok och för det tredje så "svävade" jag bort ibland när jag lyssnade och började tänka på annat och tappade helt bort mig i det som hände i boken. Fördelen är att man kan lyssna och göra saker samtidigt (typ TRÅKIGA saker som att diska och städa!).

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: