fredag 13 januari 2017

En dag - David Nicholls


















Titel: En dag

Originaltitel: One day

Författare: David Nicholls

Förlag: Printz Publishing

Handling: 15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. Dagen efter måste de gå skilda vägar.
Men var kommer de vara den 15 juli året därpå? Och alla år som följer?

Jag tyckte: OBS! Recensionen innehåller spoilers!!!

Fick många kommentarer på Instagram om att det här var en jättebra bok när jag började läsa den. Det gör att förväntningarna blir ganska höga. Jag hade väl någon bild om att jag trodde att det skulle vara en väldigt romantisk och puttinuttig bok, men ack så fel jag hade!

Själva upplägget av boken kändes som det kunde bli lite för jobbigt och hattigt att läsa, men så blev det inte alls. Vad händer i deras liv just den 15 juli varje år? Istället var det häftigt att se vad som hade hänt under tiden från förra kapitlet. Det fungerade helt enkelt!

Emma är en inspirerande människa som visar att allt är möjligt. Istället för att traggla på och tycka synd om sig själv så gör hon en förändring. Istället för att förlova sig med någon som hon egentligen inte vill spendera resten av livet med så säger hon nej. Och till slut så går hennes drömmar i uppfyllelse och hon får det hon vill ha, genom att kämpa för det.

Dexter däremot är en liten skit. Han har pengar och kan göra precis vad han vill med sitt liv, och vad gör han? Förstör det totalt. En ansvarslös liten snorunge är vad han är.

Och så har vi slutet...som för mig var väldigt oväntat! Det blev lite av en chock när jag läste sista meningen i kapitel arton. Som att hela kroppen stannar upp och man vill sudda ut det som man precis har läst. Så kändes det! Att en författare kan beröra en på det sättet är ganska häftigt om man tänker efter. Det var känslomässigt väldigt jobbigt (jag hatar att gråta!) och jag fick hålla emot tårarna flera gånger i de sista kapitlen av boken.

En fin, rolig och samtidigt jobbig bok om att livet är en berg och dalbana som åker upp och ner. Läs den!

Betyg: 4,5 av 5

Inga kommentarer: