måndag 23 januari 2017

Pastor Viveka och hundraårsjubileet - Annette Haaland


















Titel: Pastor Viveka och hundraårsjubileet

Serie: Pastor Viveka: Del 2

Författare: Annette Haaland

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Handling: Det har blivit dags att fira Gamla Enskedes hundraårsjubileum, något som alla tycker bör ske på den årliga julmarknaden. I övrigt har medlemmarna i jubileumskommittén olika åsikter om hur det ska gå till. De bakande tanterna i kyrkan är till exempel arga på paret i den stora villan på kullen som de tycker försöker ta över jubileet genom att vilja sponsra allt och bjuda alla på mat och kaffe. "Vem ska i då komma till vårt kafé?" undrar Selma och Viola.

Pastor Viveka måste navigera sig fram genom allt detta, samtidigt som hon går på kurs för att lära sig att uttrycka sina känslor på ett nyanserat och balanserat sätt, har bekymmer med en veckopendlande man, en obstinat tonårsdotter, ansvar för en fryst laxforell som en av tanterna har vunnit på lotteri samt sina egna existentiella funderingar och tvivel. Som om inte det räckte inträffar snart ett nytt, förbryllande mord i kyrkans närhet.


Jag tyckte: Jag älskar pastor Viveka. Det är nog för att hon är precis som jag, har svårt att säga ifrån och vill hjälpa andra människor hela tiden. Tänker liksom inte alltid på sig själv och vad som blir bäst/känns bäst för henne i första hand. Och det är någonting som författaren Annette Haaland fångar på pricken! Hur Viveka liksom säger det hon vill säga, inombords eller när hon väl får ur sig sakerna hon tänker så blir det kanske inte så jättebra sagt :)

Det är en charmig, feelgood deckare utan för mycket blod och hemskheter (precis som första boken) och för mig är det en helt perfekt bok. Jag sitter och småler igenkännande för mig själv när jag läser om Viveka och jag vill inte att boken ska ta slut. Jag vill att det ska komma en ny bok nu på en gång!

En lättläst liten pärla som kan vara bra att klämma in mellan andra lite mer blodiga saker om man vill "varva ner" lite!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: