onsdag 2 november 2016

Färjan - Mats Strandberg


















Titel: Färjan

Författare: Mats Strandberg

Förlag: Norstedts

Handling: I kväll ska 1 200 förväntansfulla passagerare åka på en kryssning mellan Sverige och Finland. Men det finns något ondskefullt ombord på den här resan. Mitt i natten är färjan plötsligt avskärmad från omvärlden. Det finns ingenstans att fly. Det finns inget sätt att kontakta land. Och du vet inte vem du kan lita på.

Här blandas det socialrealistiska med det övernaturliga, på en plats som många svenskar har en relation till. Här får vi lära känna både passagerare och personal. Den ensamma gamla kvinnan som söker äventyret. Den avdankade schlagerstjärnan som leder karaokekvällarna. Mannen som tidigare jobbat ombord och nu återvänder för att iscensätta ett spektakulärt frieri. Ordningsvakten som med sina tre kollegor försöker kontrollera det dagliga kaoset ombord. De tolvåriga kusinerna som var bästa vänner innan en familjehemlighet kom emellan dem.

Relationer sätts på prov. Vanliga människor tvingas bli hjältar. Men det som händer den här natten kan också locka fram det värsta i dem. Välkommen ombord på Baltic Charisma.


Jag tyckte: Klaustrofobisk och spännande bladvändare! Jag har aldrig tyckt om att åka färja och efter att ha läst den här boken kommer det absolut inte ändras. Att vara fast på en stor båt mitt ute i ingenstans och inte kunna ta sig därifrån, vilken mardröm. Och författaren förmedlar verkligen den där känslan av paniken som kommer över passagerarna när de inser vad det är som händer.

Jag är ett stort fan av det övernaturliga och lite overkliga, både när det gäller böcker och film så det här var verkligen en bok som passade mig perfekt! 

Jag gillar att varje kapitel är skrivet utifrån en av karaktärerna på båten, det gör att man ganska lätt hänger med och lär känna dem istället för att det blir för många olika karaktärer att hålla reda på. Du får följa deras liv: vad som händer just nu och så deras tankar och funderingar över det som har varit och framtiden. Det är en bra variation på karaktärerna och de är verkliga människor som du och jag.

Och sakta men säkert så vävs det övernaturliga in i handlingen, utan att det blir alldeles för skruvat och overkligt. För mig är balansgången perfekt när det gäller det övernaturliga som händer. Det är läskigt och sjukt, men beskrivet på ett så bra sätt så att det känns som om det skulle kunna hända på riktigt.

Jag förstår att det här är en bok som inte passar alla, föredrar du deckare och romaner så är det kanske inte en bok för dig. Men för mig var det nästan en riktigt fullträff! Det som drar ner betyget med minsta möjliga marginal är slutet, för plötsligt var det liksom bara slut. Jag vände på bladet och trodde att det skulle fortsätta men icke, så det var lite snopet!

Betyg: 4,5 av 5

Inga kommentarer: