onsdag 26 oktober 2016

En enda hemlighet - Simona Ahrnstedt



















Titel: En enda hemlighet

Författare: Simona Ahrnstedt

Förlag: Forum

Handling: Trettioåriga fältläkaren Isobel Sørensen har sett allt. Vilken katastrofsituation hon än placeras i behåller hon sitt lugn, sin kyla och sin kompetens. Men när hon får reda på att hennes skötebarn, den ideella organisationen Medpax, har problem förlorar hon fattningen. Någon har strypt pengaflödet och det verkar vara personligt.

Alexander De la Grip, yngste sonen i Sveriges mesta adelsfamilj, är en omoralisk jetsetprins känd för två saker: sitt utseende och sina kvinnohistorier. Nätterna ägnas åt att festa och ligga, för om han aldrig stannar upp så kommer kanske den fruktansvärda tomheten inte att hinna ikapp honom. När Alexander, tämligen bakfull, träffar den ursinniga men vackra läkaren bestämmer han sig omedelbart. Isobel ska bli hans nästa erövring och det till vilket pris som helst.

Isobel är van vid mäns uppvaktning och räknar med att kunna hantera mannen som har det Medpax så desperat behöver: obegränsat med pengar. Men folk är inte alltid vad de verkar vara, och när Alexander och Isobel obönhörligt dras till varandra tvingas de ompröva allt de trodde var sant. Frågan är om Isobel, efter att en gång ha sårats djupt, någonsin kommer att våga berätta sin hemlighet?


Jag tyckte: Man vet att en författare verkligen har lyckats i sitt skrivande när man läser ut boken på mindre än ett dygn, vilket var fallet med den här! 

Man flyttas med mellan det rika och lyxiga och det fattiga och hemska. Två helt olika sidor av världen som författaren beskriver på ett bra sätt.

MEN jag måste erkänna att jag var mer fångad av det som pågick mellan två av karaktärerna som inte var huvudkaraktärerna i boken än själva jagandet mellan huvudkaraktärerna. Det lilla sidospåret som vi fick följa kändes på något sätt mer äkta och intressant. Beskrivningen av hur obekväma och olustiga de kände sig i början och hur historien utvecklade sig var något jag verkligen uppskattade och ville läsa mer om. Nu menar jag inte att resten av boken på något sätt var dålig, men just de två personerna kände jag verkligen för. 

Sen blev jag helt överraskad över vändningen på slutet när det gäller handlingen, väldigt oväntat måste jag säga, men på ett positivt sätt. Adrenalinet rusade i kroppen när jag läste och det gick inte att sluta, jag var tvungen att få reda på hur det skulle sluta så fort det bara gick!

Betyg: 4 av 5


Inga kommentarer: