onsdag 30 november 2016

Flickan på kyrkogården - Mårten Melin


















Titel: Flickan på kyrkogården

Serie: Spöksystrar: Del 1

Författare: Mårten Melin

Illustratör: Hanna Granlund

Förlag: Rabén & Sjögren

Ålder: 6-9 år

Handling: När Nila ska börja i sin nya skola blir hon lite sen och bestämmer sig för att gena över kyrkogården. Där möter hon Maj, som sitter på en gravsten i bara T-shirt och jeans trots att det är mitt i smällkalla vintern. Maj är rolig och rättfram, men det finns en del saker som är lite konstiga med henne: hon håller alltid till vid kyrkogården, och det kommer ingen rök ur hennes mun fast det är så kallt ute ... Kan det vara så att Maj faktiskt är ett spöke?

Jag tyckte: Jag läste den här boken högt för min dotter och vi tyckte båda att den var bra. Dottern är 9 år och VÄLDIGT mörkrädd och gillar inte allt för läskiga böcker om spöken och övernaturliga saker. Men den här boken var inte alls läskig på det sättet, snarare var det mer spännande att ena flickan var ett spöke.

Så tyckte jag att illustrationerna var fina och passade bra in med texten!

En bra och lättläst bok att läsa högt eller som ditt barn kan läsa själv.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: