torsdag 3 november 2016

Djupgraven - Camilla Sten & Viveca Sten


















Titel: Djupgraven

Författare: Camilla Sten & Viveca Sten

Förlag: Bonnier Carlsen

Handling: Även om tolvåriga Tuva inte har mycket gemensamt med sina klasskompisar och mest håller sig för sig själv har hon alltid känt sig hemma i skärgården och på Harö, där hon bor. Hon kan alla kobbar, skär och och grund utan och innantill. Men den här hösten har något förändrats. Människor försvinner spårlöst i havet, mörka skuggor böljar under vattenytan och övernaturliga väsen visar sig bland träden...

Jag tyckte: En mystisk, lite mörk och riktigt bra bok!

Någonstans i läsningen så glömmer jag bort att boken är skriven för barn (ålder 9-12 år) för den är skriven på ett sätt som gör att den även passar utmärkt till mig som vuxen. Tuva känns som en väldigt ensam människa, både när det gäller kompisar och även förhållandet till hennes föräldrar. Man känner tydligt att allt inte är som det ska och författarna förmedlar den känslan av tomhet och ensamhet riktigt bra. Så tycker jag om hur Tuvas karaktär utvecklas under bokens gång och man sitter hemma och hejar på henne och känner hur hennes självförtroende växer.

Det övernaturliga vävs in bra och jag vill besöka Tuvas sagovärld med alla de varelser hon ser. Det är spännande, vackert och bra skrivet.

Jag läste ut boken på mindre än en dag och det berodde helt på att man ville läsa mer. Efter varje avslutat kapitel så skulle jag "bara läsa ett till" och så fortsatte det tills boken var slut! Jag ser verkligen fram emot nästa del i serien (om jag förstått det hela rätt ska det bli tre böcker) och håller tummarna för att den är lika bra!

Betyg: 4 av 5




Inga kommentarer: