söndag 13 november 2016

Alibi AB - Christina Larsson



















Titel: Alibi AB

Författare: Christina Larsson

Förlag: Bokfabriken

Handling: Viola Eckerberg är en excentrisk dam i medelåldern. Hon har 153 i IQ och fotografiskt minne, bor ensam i en enorm villa och följer slaviskt sin veckoplanering. På fritiden skruvar hon helst på sin gamla motorcykel. Trots sin intelligens och en ingenjörsexamen från Chalmers har hon aldrig lyckats få ett jobb. Eller som Ann-Britt, hennes handläggare på arbetsförmedlingen, skulle uttrycka det: Viola är ett hopplöst fall.

På en Starta eget-kurs blir Viola hopföst med Felix Koskinen, 19 år. Felix har haft ett tufft halvår: Pappa Matti ligger på sjukhuset, familjens rörmokeri har gått i konkurs och storebrorsan Sebbe är dömd till fängelse för bokföringsbrott. Och alla skyller på Felix, numera alltså pank, arbetslös och ovän med alla utom farmor. 

Nu ska det udda paret komma på en affärsidé tillsammans. Felix får en snilleblixt. De ska starta Alibi AB, ett modernt tjänsteföretag som skapar alibin för att underlätta folks vardag: En mellanchef kanske behöver en anledning att hastigt lämna konferensen och den där jobbiga presentationen, någon annan kanske är otrogen medan en tredje vill fejka en jobbresa för att slippa besöket hos svärmor. 

En lysande affärsidé, visar det sig. Kunderna strömmar till och inget kan gå fel. Eller? Lite synd bara att storebror Sebbe har skaffat sig nya vänner på fängelset: Jalle och Ryssen. De ser nämligen stora möjligheter i Felix och Violas nya affärsverksamhet... Och vem är den sheriffen som Viola är så bekymrad över?

Jag tyckte: Det är roligt att läsa en bok som kommer med någonting nytt och det gjorde verkligen den här boken. En häftig läsupplevelse där man verkligen drogs med i berättelsen. Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken och ville veta hur alla trådar hängde ihop, för man förstod att allt på något sätt hade ett sammanhang. 

En bok full med fart där det aldrig blev tråkigt och jag skrattade gott på flera ställen. Skulle gärna ha en fortsättning där man fick träffa alla personer igen!

Ett stort plus att det inte är allt för långa kapitel vilket jag tycker gör att man gärna "bara läser ett kapitel till" och sen är boken plötsligt slut :)

Jag ser verkligen Viola framför mig när jag läser boken och det är en karaktär som jag kommer att komma ihåg länge, jag älskade henne verkligen. 

Betyg: 4 av 5

1 kommentar:

Christina Larsson sa...

Vad härligt att du gillade Alibi AB! Jag hade själv väldigt roligt när jag skrev den!