lördag 10 mars 2018

Monster - Joakim Lundell, Martin Svensson, Leif Eriksson


















Titel: Monster

Författare: Joakim Lundell, Martin Svensson, Leif Eriksson

Förlag: Bokförlaget Forum

Handling: Hans Youtubekanaler har sammanlagt över en miljon prenumeranter. På Instagram följs han av mer än 800 000 personer. Hans musik slår lyssningsrekord på Spotify. Joakim Lundell, tidigare känd som Jockiboi, är idag tveklöst en av Sveriges största influencers. Men vägen dit är full av smärtsamma minnen.

Under sin uppväxt placeras Joakim i fosterhem och ungdomshem och bollas mellan olika myndigheter. Han lever en tid som hemlös och hamnar i drogmissbruk och kriminalitet. Ensamheten driver honom till flera självmordsförsök. Vändningen kommer när han träffar sin fru Jonna. Med henne finner Joakim den trygghet och självkänsla han tidigare saknat.


Jag tyckte: En fruktansvärd och brutal historia om en människas uppväxt. Vissa saker som händer undrar om det verkligen har hänt på riktigt, det är så långt bort från min egen uppväxt som man kan komma. Det är helt sjukt vad ett barn kan få utstå utan att någon faktiskt inser hur det står till. Vi får följa Joakims resa genom livet och det är inte direkt någon lätt resa.

Jag var helt ärligt väldigt kluven till att sätta ett betyg på den här boken. Det på grund av att det är en biografi, någonting som har hänt en människa på riktigt, hans liv. Visst kan jag fundera över vissa av valen han gör i livet samtidigt som jag inte kan välja och bestämma över hur en annan människa agerar.

Själva språket och att läsa boken föll mig tyvärr inte alls i smaken. Beskrivningarna av det som händer känns väldigt opersonligt. Jag får aldrig riktigt en känsla för själva boken på det sättet vilket är väldigt synd samtidigt som det är intressant att läsa om hans liv.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer: