torsdag 1 mars 2018

Du, bara - Anna Ahlund


















Titel: Du, bara

Författare: Anna Ahlund

Förlag: Rabén & Sjögren

Ålder: Unga vuxna

Handling: 
"Frank, det här är min lillebror John."
Han tittar upp och ser på mig.
Jag håller andan.
Hans ögon är elektriska. Svarta som ett natthav där blixten slagit ner. Utan att släppa mig med blicken reser han sig upp, ler och sträcker fram handen. Jag tar två steg fram och fångar den. Hans handflata är sval.
"Hej John."


Du, bara är en romantisk och hjärteknipande historia om sextonåriga John som blir kär i den två år äldre Frank. Frank är oturligt nog redan är tingad av Johns storasyster Caroline. Och Caroline är van att få som hon vill. John är van att backa, men det tänker han inte göra nu. Dessutom har Frank en egen vilja. Och ett krossat hjärta i bagaget, vilket krånglar till saker.


Jag tyckte: Vilken fantastisk bok! Känslorna bara yr omkring i kroppen efter att jag har läst ut den och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara varför den är så bra. Texten får en att känna precis det som personerna i boken känner. Det är pirrigt, det är jobbigt och det är verkligt.

Språket flyter på bra utan att det är tillgjort och onaturligt. Det är inte så många karaktärer i boken, men det behövs liksom inte. Det är bra som det är utan att för många sidokaraktärer kommer in i handlingen och tar över och bryter det perfekta flytet som boken har.

En bladvändare som fångar tag i en och aldrig släpper taget, läs den!

Betyg: 5 av 5

Inga kommentarer: