fredag 16 mars 2018

Jag brukar vinka till en sten - Karin Askerin


















Titel: Jag brukar vinka till en sten

Författare: Karin Askerin

Illustrationer: Mattias Kvick

Förlag: Idus Förlag

Ålder: 3-6 år

Handling: När jag var liten fick jag en lillebror. Han var så liten, så liten. 

Jag brukar vinka till en sten handlar om ett litet barn som förlorar sitt syskon. Den handlar om de funderingar ett litet barn kan ha kring döden. Det är också en berättelse om att livet går vidare, och att den som dör lever kvar hos oss på olika sätt.


Jag tyckte: En viktig bok som jag tycker att alla barn ska läsa eller få läst för sig. Döden är någonting jag tycker man ska prata om och inte försöka dölja eller låtsas om att den inte finns. Den här boken tar upp det på ett fint och bra sätt som kan få barn att förstå utan att det blir läskigt eller obehagligt. Det är inte bara gamla människor som dör, för många barn så är det ett syskon, släkting eller kompis som är den som går bort så jag tycker att det är otroligt bra att boken tar upp det.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: