tisdag 6 mars 2018

Det övergivna barnhemmet - Erika Svernström


















Titel: Det övergivna barnhemmet

Författare: Erika Svernström

Förlag: Idus Förlag

Ålder: 9-12 år

Handling: När Alvins familj hyr ett gammalt barnhem som semesterboende är han den ende som anar varför ingen har hyrt huset på över 20 år. 
Vem är flickan som bara Alvins lillasyster kan se? Vad döljer sig i det låsta rummet på vinden? Och vad hände egentligen när barnhemsbarnen bodde här? 

Oförklarliga, spöklika saker börjar hända och när ett märkligt fynd hittas i en brunn rullas en dramatisk historia upp som byborna länge försökt glömma. 

Alla döljer något de inte kan berätta, men vem vet sanningen? Det står plötsligt klart att allt inte alls är som syskonen tror. Det är mycket värre.


Jag tyckte: En läskig historia som griper tag om en från första kapitlet. Jag började läsa den här boken på kvällen, i sängen, med dörren till sovrummet halvöppen. Efter bara några sidor var jag tvungen att snabbt kliva ur sängen, stänga dörren och snabbt hoppa upp i sängen igen (innan något från under sängen grep tag i mina fötter!). Man kan väl säga att jag är ganska lättskrämd och den här boken var verkligen en rysare! 

Jag tycker om hur relationen mellan syskonen beskrivs, lite småbråk men att man ändå finns där för varandra när det behövs. En bra (och läskig!) bok helt enkelt!

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer: